Strenge parkeernormen zorgen voor lege parkeerplaatsen bij woon- en zorgcomplexen

Strenge parkeernormen zorgen voor lege parkeerplaatsen bij woon- en zorgcomplexen

Nederland vergrijst. Daar wordt steeds meer op ingespeeld met nieuwe woonvormen voor zorgvragers en senioren. De markt doet zijn werk zogezegd. Kantoren worden herbestemd, verzorgingshuizen getransformeerd en er zijn veel plannen voor nieuwbouw in ontwikkeling. De komende jaren moet het aanbod flink groeien om te voorzien in de vraag. In onze dagelijkse praktijk stuiten wij steeds meer op gedoe bij de WABO- procedures. De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) is een Nederlandse wet die de omgevingsvergunning regelt.

Een doorn in het oog zijn de parkeernormen. Iedere gemeente in Nederland heeft zo haar eigen beleid. Dit resulteert in onze ogen in een “ lappendeken” aan regels en normen.
Veel plannen komen zelfs helemaal niet van de grond doordat geen overeenstemming wordt bereikt over parkeervraagstukken. Gemeente baseren zich in beginsel op cijfers van CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). CROW is één van de partijen die ervoor zorgt dat in Nederland de infrastructuur, de openbare ruimte en het verkeer en vervoer goed geregeld is. De parkeerkencijfers van CROW worden door overheden gebruikt als hulpmiddel voor het maken van parkeernormen voor bijvoorbeeld een verpleeghuis of een seniorencomplex. Met deze normen kan het aantal aan te leggen parkeerplaatsen worden berekend voor een bepaald bouwproject. Gemeenten kunnen afwijken van deze normen.

Zorgondernemers  projectontwikkelaars en vastgoedbeleggers worden regelmatig geconfronteerd met onredelijke eisen. Bijvoorbeeld twee parkeerplaatsen bij een zelfstandig zorgappartement of eisen waarbij te weinig wordt gekeken naar de toekomst en het daadwerkelijk gebruik.
Uit onze ervaring weten we dat bij zorgcomplexen de helft van de parkeerplaatsen niet wordt gebruikt. Klaarblijk ligt de norm twee keer te hoog.  Algemeen bekend is dat kwetsbare doelgroepen minder gebruik maken van eigen vervoer. Ook regelen steeds meer woon- en zorgvoorzieningen vervoer voor haar huurders en clienten. Desalniettemin blijven gemeenten vasthouden aan regide parkeereisen. Dit leidt tot onnodige kosten en onnodig ruimte beslag ten koste van "groen", waardoor ook de vergunningsproblematiek op het gebied van "stikstof" onnodig wordt vergroot.

Wet- en regelgeving zijn bedoeld om onze maatschappij te beschermen en beter te maken. Dagelijks zetten wij ons met veel enthousiasme in voor de realisatie van duurzame en gezonde huisvesting ten behoeve van de zorgbehoevende mensen. We kunnen onze leefomgeving veel mooier duurzamer en gezonder maken en aanpassen aan onze behoeften,  Het geld hiervoor is geen probleem. Echter met alle goede bedoelingen ten spijt, wordt dit door de huidige wet- en regelgeving en de toepassing daarvan, tot frustratie toe gedwarsboomd. 

Hierbij dan ook een dringende oproep aan onze overheden om naast de uitstekende zorg voor uitstervende distels en mos, ook wetgeving te maken die het mogelijk maakt om passende huisvesting te realiseren voor onze mensen die dat nodig hebben. Inmiddels hun rijbewijs en auto kwijt zijn en meer behoefte hebben aan een goede plek voor hun scootmobiel, dan een parkeerplaats voor hun inmiddels verkochte auto.

Rene Middelkoop (bbn adviseurs) en Gérard Thaens (TUIM)

 


Gerard Thaens
07-09-2019