Huurders moeten zich niet door lage m2 prijs laten verblinden
Opinie door: Ton Kouwets (MPS Verhuismanagement)
Met miljoenen vierkante meters aan leegstand dreigt er op de kantorenmarkt een prijzenslag te ontstaan. Volgens Ton Kouwets, directeur van MPS Verhuismanagement, moet voor de huurder echter niet alleen de prijs maatgevend zijn. Zij moeten vooral de kwaliteit, de uitstraling, de dienstverlening én het passende aantal vierkante meters als uitgangspunt nemen. ‘Wat heeft bijvoorbeeld gratis vloerbedekking en wandbekleding voor zin wanneer je als huurder te veel vierkante meters afneemt?’
In ons land staat er momenteel een slordige 8,5 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leeg. Samen met de zogenoemde verborgen leegstand komen we volgens berekeningen van OfficeRank zelfs uit op maar liefst 17 vierkante meter aan leegstaand kantorenvastgoed. Verhuurders proberen nu in toenemende mate hun kantoren te vullen door de huurprijs aanzienlijk te verlagen. Dat lijkt op zich een voor de hand liggende keuze maar is tegelijkertijd kiezen voor de gemakkelijkste weg. En laten we eerlijk zijn, de vraag is ook of dat op de lange termijn soelaas biedt.
Verhuurders vragen zich onvoldoende af of het kantoorgebouw nog wel voldoet aan de huidige eisen van huurders. Niet alleen fysiek maar ook als het gaat om het beheer. Servicevoorzieningen moeten bijvoorbeeld veel meer op de huid van de huurder worden afgestemd. Huurders daarentegen moeten veel meer dan nu gebeurt helder voor ogen hebben wat voor huisvesting zij zoeken. De vierkante meter prijs is belangrijk maar moet zeker niet bovenaan het lijstje staan. Het begint namelijk bij de vraag: ‘ wat voor soort kantoor vinden wij voor ons bedrijf belangrijk?’ En uiteraard ook, ‘waar willen we gaan zitten en waarom?’ Een treffend voorbeeld is wat dat betreft de nieuwe huisvesting van Booking.com op een A-locatie in het Amsterdamse centrum. Dit bedrijf had zich ook aan de rand van de stad kunnen vestigen maar koos nadrukkelijk voor deze locatie. En waarom? Naar mening van Ton Kouwets simpelweg omdat veel van de werknemers studenten en jonge werknemers zijn die graag in het centrum willen verblijven.
Het is een geheel andere benadering dan dat je je als organisatie alleen maar laat leiden door een (lage) vierkante meter prijs. We zien in onze praktijk ook, dat huurders door verhuurders worden verleid met het gratis vernieuwen van de inrichting. Het is een oude manier van denken. Gratis nieuwe vloerbedekking en een behangetje aan de muur. Leuk, maar als huurder schiet je er niets mee op als blijkt dat de plattegrond onvoldoende bij je organisatie past en je gebonden bent aan veel meer vierkante meters dan nodig. Dan vallen daar de kosten voor het tapijt en behang immers bij in het niet.
De economie trekt aan. Voor bedrijven vaak hét moment om naar de huisvesting te kijken. Laten verblinden door lagere huurprijzen lijkt aantrekkelijk maar is dat op de lange termijn niet. Ook voor de verhuurder niet. Niemand wil immers de goedkoopste zijn. Wel de aantrekkelijkste. Toch?